Oct 20, 2011

学校英語では獲得が難しい英語力とは?

先日、twitterでDVDの音声録音に成功したとtweetしたら、

:D I used to rip some anime/dramas to listen to while at work.


というreplyをもらって、
これ読んだら疑問に感じていたことを思い出して、

wonder you, English speakers, don't change anime to plural form while you do with drama?? animeは複数形(ふくすうけい)にしないで使いますか?


と質問しました。答えは・・・、


「animes」は変で。Animes is strange. Doesn't sound right.


Aha!!!
ネイティブが文章を直したりするとき、最終的に拠り所とするのは、
sound right or not? なんですよね。
文法的に正しいってことだけでは、自然な英語になりえない。


ここがね、今の学校英語では完璧に抜け落ちている点


不自然な学校英語にどっぷり浸かっている先生には、
そもそもsounds rightなんていう視点がないから、
タドキストがいくら多読の威力を説明しても、平行線をたどる・・・


あと、sounds right を感じる力って、テストで直接図ることって、
ほぼ不可能ですもんね。
多読で養われる 英語力は、客観的に示すことが難しい
→ 点数至上主義の先生は、説得できない・・・


特殊なケース(アカデミック英語とか、法律文書とか)を除いたら、
高級な語彙、文法を用いて正確に書いた文章より、
ベーシックな語彙、文法を使って、sounds rightに書かれたものが、
より広く通用する、と思うのですが、いかがでしょう?

2 comments:

Whiskers said...

Very often I take my students' homework to my colleague asking for her help from her English native speaker's point of view.
I have seen her read those written words aloud again and again and judge whether she'd correct them or not. Literally she's checking if it sounds right or not.

ほんとにねー、こういうのはばらばらの例文が載っている文法書やら教科書では身につかないよね。それがどんなによいテキストでも1冊や2冊では無理。とにかく量。

高校時代、そのつまらなさに衝撃を受けた英文法の授業ですが、担当の先生がしょっちゅう、「ま、この方が響きがいいからなんやね~。」で説明を終わらせ、なんじゃそりゃ、と思ったものだけど、実はそこに深遠な真理がひそんでいたのだなあと思う今日この頃。でも授業はつまらなかったです、先生。

Mrs. Malone said...

I don't remember anything what my English lesson was like at high school since I had nil interests in all the activities I have to practice at school except hanging around with friends of a music club^^;;;

Up until quite recently, I've not expected I'd be able to feel the sound of English someday and tell if writings flow well or not, but now I'm happily change my pessimistic view of mine and claim that even non-natives could be possible to obtain the ability to tell the rightness of the choice of words/phrases at some level.
It'd be great if many tadokers have this kind of discussion more openly and avidly and influence other teachers in doubt.
Oh, well, I've got to go now, it's jyuku evening!